Stödstrumpornas "Yay" eller "Nej"

Nu för tiden finns det stödstrumpor i var och varannan butik som säljer kläder, till och med ICA har dem. De finns överallt, enfärgade eller mönstrade med massa roliga färger och figurer på. Men är alla så bra och kan man bara ta första bästa strumpa som ser lite fräsig ut?  

Här ska vi reda ut begreppet "stödstrumpa" och vad du behöver tänka på för att den faktiskt ska göra nytta!

Har du en stödstrumpa som sitter för hårt, är svår att ta på eller av, och som gör att du är mer svullen efteråt? Då är det en felaktig strumpa för dig! Felet många gör är att de köper en som sitter för hårt och istället för att hjälpa flödet uppåt så stoppar det flödet helt och hållet. Strumpan ska vara bekväm och lätt att ta på och av. Du ska nästan längta efter att ha den. 

Strumpan på bilden, som går ända upp på benet är bättre än de korta som slutar vi knäna.  De korta strumporna har ofta en hård kant som stoppar flödet. Blir det minsta lilla veck eller "bulle" i huden strax över strumplinningen är detta ett tecken på att den inte är bra.  Många tycker dock om känslan som de knähöga strumporna ger i att det blir varmare om benen om man är frusen av sig. En lösning är då att först ha en hellång strumpa eller en strumpbyxa med kompression och sedan ha knästrumpan över.  Då värmer strumpan gott utan att stoppa flödet. 
Knälånga strumpor ska ha ett brett band upptill och inte snörpa åt för mycket. Man kan också kolla på hur de är vävda. De skall sitta hårdare nertill och mjukare upptill så att flödet hjälps på bästa sätt. 

Visste du att det finns snygga kompressionsstrumpor för den som vill vara lite extra fin?
www.medi.se finns tex denna snygga stay-up kompressionsstrumpa som passar utmärkt till en dag på jobbet eller en kväll ute och som samtidigt hjälper benen att hålla sig fräscha och lymfflödet igång hela dagen. Man måste inte bara ha "tråkiga sjukstrumpor" som en bekant en gång kallade dem. 
Vill man ha en fullång strumpbyxa på istället för stay-ups ska man tänka på att den går hela vägen upp till under bysten, eller en bit över  naveln så den inte stannar för långt ner.  Många modeller rullar ner och lägger sig vid byxlinningen som då skapar stopp nere på magen vilket inte alls är bra. 

Det finns också stödstrumpor att skaffa för armarna. Samma princip gäller för dem som för benen; inte sitta för hårt, vara lätta att ta på och av, hellre hellånga än korta. De ska inte göra ont eller kännas stumma.  Be om hjälp om du är osäker på om du har fått rätt sort och va inte rädd att ifrågasätta om den stoppar mer än den hjälper!

Den absolut bästa hjälpen är dock att se till att man tar hand om orsaken till att lymfflöder går trögt, ev stopp och blockeringar osv och se till att det faktiskt finns ett gott flöde. 
Egenvård och lymfmassage är en bra start. 

Kommentera gärna: